MENUMENUMENU

JUDGE ME AGAIN (solo wind instr, live elx)

for Weronika Partyka
31.12.2018

perf. Weronika Partyka (sax), CD (Requiem Records, 2019)
perf. Ania Karpowicz (fl), frgm. (CCRMA Stanford 2021)

 

Rzecz skomponowana dla Weroniki Partyki w 2018 i wydana na płycie o tym samym tytule (Requiem Records, 2019)/ The piece composed for Weronika Partyka in 2018 and released on the album of the same title (Requiem Records, 2019)

The piece is dedicated to the issue of crossing/violating privacy (from a small, seemingly innocent remark, through verbal assessments, touching comments, to severe physical abuse). The #metoo campaign was a trigger here, but the culture of crossing borders is a broader, more universal topic. The composition is a short story about growing stronger, gaining power. The form of the work is a musical evolution of the character, who gradually leaves the „role of the victim”.

The piece consists of parts, and the „switching” between them takes place in such a way that someone from the audience has to approach and physically touch the performer_ra. The interaction here is very simple and very symbolic – it’s just touching the performer. This is always a risky moment for both sides. This gesture is the crossing of the physical barrier of privacy, but it also symbolizes judgment, an evaluative opinion that is always harsh, always „touches”.

/

Utwór poświęcony jest kwestii przekraczania/ naruszania prywatności (od drobnej, pozornie niewinnej uwagi przez słowne oceny, dotykające komentarze, po ciężkie fizyczne nadużycia). Akcja #metoo była tu triggerem, ale kultura przekraczania granic to szerszy, bardziej uniwersalny temat. Kompozycja jest krótką historią o wzrastaniu w siłę, nabierania mocy. Forma utworu jest muzyczną ewolucją postaci, która stopniowo wychodzi z „roli ofiary”.

Utwór składa się z części, a „przełączanie” między nimi odbywa się tak, że ktoś z publiczności musi podejść i fizycznie dotknąć performerki_ra. Interakcja jest tutaj bardzo prosta i bardzo symboliczna – to tylko dotknięcie wykonawczyni_cy. Jest to zawsze ryzykowny moment dla obu stron. Ten gest to przekroczenie fizycznej bariery prywatności, ale symbolizuje też osądzanie, oceniającą opinię, która zawsze jest ostra, zawsze „dotyka”.

 


reception


Performances/ Wykonania

different places 🙂