32. Live Electronic Preparation in: Oxford Handbook of Interactive Audio,

wyd.Oxford Press, April 2014 

Pierwsza strona wygląda tak / This is first page


Abstrakt

W dzisiejszych czasiach kompozytor stoi w obliczu nowych możliwości. Mam na myśli niedcenioną możliwość interaktywnego połączenia elektroniki i instrumentu akustycznego w sytuacji wykonawczej na żywo. Chodzi o praktykę, którą proponuję nazwać "live electronic preparation" – LEP.
 Trzy podstawowe elementy tej sytuacji dojrzały do tego by taka technika pracy kompozytora stała sie najbardziej obiecującą i powerfull w tworzeniu brzmień nowych, świeżych a równocześnie wykorzystujących w pełni wielowiekową tradycję techniki wykonawczej.
I.
Praktyka gry na tradycyjnych, akustycznych instrumentach osiagnęła niemalże wszystko co mozna było osiągnąć w kontekście barwy. Oczywiście zdolny, kreatywny wykonawca potrafi znaleźć swój indywidualny język na każdym instrumencie. Jednak tradycyjne brzmienia orkiestry są od XXw raczej problemem do rozwiązania niż źródłem inspiracji. Poszukiwanie nowego instrumentu w duchu Cowella, Varese's czy włoskich futurystów wciąz pozostaje w mocy. Dzis jesteśmy oczywiście o kilka kroków dalej: extended techniques i preparacje poszerzają barwową paletę.
 Z drugiej strony wciąż kochamy te niezwykłe, piękne przedmioty wraz ich wielowiekową tradycją wykonawczą, szlachetnoscią brzmienia, możliwościami ekspresjii, które mimo że już wielokrotnie użyte to jednak wciąż nie do pogardzenia. Nic nie wskazuje na porzucenie praktyki, chęci sięgania po akustyczne instrumenty zarówno przez kompozytorów jak i wykonowców.
II
Minęło kilka fal rozwoju elektroniki. Mamy za sobą rewolucje analogowych syntez, spektralnych analiz, homerecording studios. "The digital revolution is over".
Muzyczna twórczość elekroniczna ma już dziś swoich klasyków, ogromną ilość kierunków i nurtów, estetycznych paradygmatów. Wyksztłciło się również wiele elektronicznych instrumentów, narzędzi elektronicznych. Ich stale zwiększająca się ilośc jest oszałamiająca. A jednak elektronika wciąz nie jest traktowana na równych prawach w salach koncertowych.

III
Rozwój technologii cyfrowej dojrzał do użycia wszelkich aspektów analizy i syntezy elektronicznej w czasie realnym. Dzisiejsze laptopy są wystarczająco szybkie. Środowiska typu Max/MSP, PD, Supercollider itp pozwalają na tworzenie narzędzi implementujących wszelkie najciekawsze zdobycze nauki o budowie i przetwarzaniu dźwięku. Powoduje to sytuację w której przestaliśmy być skazani na komponowanie "na taśmę".

Biorąc pod uwagę wspomniane wyżej trzy elementy wydaje mi sie, że najciekawszym obszarem jest komponowanie na instrument "preparowany" elektroniką... 

 

Abstract

This article discusses Live electronic preparation (LEP) as a bridge between the world of acoustic and electronic music. Electronics in the service of music has been developing very rapidly. The ability to use electronic equipment, incl. command of musical programs, virtuosity in handling controllers – all this belongs to the realm of the new type of musician. When the frontline of progress sees the emergence of still newer devices, it is perhaps worthwhile to take a step back and look in retrospect at the pros and cons. How to combine traditional values with the potential of today? LEP is one such attempt (naturally, by no means the only one) to standardize some of the phenomena from the milieu of live electronics.

Keywords

interactive audio, live electronics, real-time processing, LEP technique, mixed composition, virtuosity,